Uitbouw van de digitale school: van ICT-coördinator naar ICT-team |
![]() |
Corona versnelde de digitale transformatie in het onderwijs. Om het Digisprong-actieplan van de Vlaamse overheid te ondersteunen, werkt IDEA Consult mee aan het tweejarige project ‘Digitale transformatie in het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT-teams in scholen’. Dit project wordt gefinancierd door de Europese Unie via het Instrument voor technische ondersteuning (TSI) en geïmplementeerd in samenwerking met de Europese Commissie.
Het tweede rapport i.k.v. dit project werd recent gepubliceerd op KlasCement:
https://www.klascement.net/artikels/154687/jobprofiel-ictcoordinatoren-inzichten-sterke-ictteams-en-conceptrichtlijnen-onderzoeksrapport/
Het beschrijft alle taken die komen kijken bij ICT-coördinatie in scholen, in 4 clusters: technische taken, pedagogisch-didactische taken, beleid en visie, en administratieve taken. Vervolgens stelt het een nieuw model van teamgerichte ICT-coördinatie voor, ontwikkeld op basis van onderzoek naar bestaande goede praktijken. Tot slot bevat het richtlijnen voor schoolleiders en ICT-coördinatoren die de transitie naar meer teamgerichte ICT-coördinatie op school willen inzetten.
In het schooljaar ’22-’23 worden deze richtlijnen uitgetest in 5 scholengroepen/-gemeenschappen, bij in totaal een 15-tal scholen. Scholen die willen meewerken aan deze pilootstudie, kunnen zich nog tot 1 juli aanmelden via: https://forms.gle/JaJmW9mDtLmS3x8v9


